Přeskočit na obsah

Kabe - švédská odpověď na každé počasí

Jestli něco Švédové milují, tak je to pobyt venku. Není divu, že se karavany a obytná auta u Seveřanů těší oblibě srovnatelné s Němci a Švédsko je tak nenápadnou karavanistickou velmocí. A tamní výrobci obytňáků a karavanů se za desetiletí zdokonalili u umění postavit domov na kolech do každého počasí. Tedy i do vydatných dešťů a také do tvrdých mrazů.

“Během návštěvy v továrně Kabe jsme viděli i testovací mrazící i sprchovací komoru, kde doslova týrají výrobky simulacemi špatného počasí,” popisuje šéf firmy Hykro Vladimír Horký. “V unikátní zařízení se testuje ideální rozmístění interieru, tedy jednotlivých kusů nábytku, radiátorů a celková cirkulace vzduchu v prostoru vozidla s ohledem na boční i střešní okna či na průchod vzduchu vrchními skříňkami,” dodává.

Jedním z úhlavních nepřátel konstruktérů karavanů je, vedle hmotnosti, také vlhkost vzduchu. Vždyť za hodinu vydýchá jedna osoba v průměru 40 g vody, tedy zhruba jeden litr za den. K tomu přidává třeba sprchování a vaření. A tento problém narůstá s tím, jak se liší vnější a vnitřní teplota. Na severu Švédska ve vnitrozemí mohou teploty v zimě spadnout klidně ke 40 stupňům pod nulou, nicméně ani to nebrání místním, aby netrávili čas kempováním. Takže důraz na pečlivé zateplení, na topení a také na správné “hospodaření” s interiérovou vlhkostí je zabudován přímo do DNA švédského konstrukčního přístupu.

Severskou specialitou je vytápění. “Ostatní výrobci jednoduše vezmou existující model a vybaví jej topením Alde, což je nejlepší topení dostupné na trhu. A pak máte moc hezký karavan s výborným topením. Ale Kabe na to jde úplně jinak. Pro nás je topení naprosto klíčová věc. U nás ve výrobě vezmeme podvozek, na ten postavíme podlahu, pak topení a kolem něj následně stavíme karavan. U nás je vozidlo vlastně stavěné kompletně kolem topení,” vysvětlil loni pro All4Camper Peter Vlaanderen, ředitel společnosti pro Německo, Švýcarsko, Rakousko, Benelux a Velkou Británii.

Celý systém je možné doplnit i o nově Alde Aqua Clear - tedy soupravou pro čištění vodního hospodářství v karavanu. “Pokud zapnu vodu, sepne se UV lampa. Set také obsahuje karbonovým filtr při cestě z nádrže čisté vody směrem k bojleru a pak ke spotřebičům.

Neutralizuje ecoli bakterie, legionelu i zápach,” popisuje Vladimír Horký s tím, že filtr je účinný 300 hodin provozu a dokáže vyčistit zhruba 70 kubíků vody.

Jen s třícípou hvězdou

Kabe v poslední době opustilo podvozky od Fiatu. Svá obytná auta staví jen na podvozky Mercedes-Benz. Na výstavu Caravaning Brno 2022 Hykro, které Seveřany výhradně na českém trhu zastupuje, přivezlo kromě tří karavanů i model Travel Master Royal x780 LXL.

Uvnitř tohoto polointegrovaného obytného automobilu najdete v obývací částí velké protihlehlé sezení - tedy půdorys, který v posledních letech nabývá na popularitě. Za kuchyňskou linkou ve tvaru L následuje odpočinková část s francouzskou postelí a velká koupelna s oddělenou sprchou. Na sezením je umístěna spouštěcí postel, takže ve voze mohou pohodlně cestovat i přespávat čtyři karavanisté. Tento model váží 4,5 tuny a pohání jej motor o výkonu 170 koní spojený s devítistupňovou automatickou převodovkou.

“Kabe má připravené stejný model s váhou do 3500 kilogramů. Prezentovali jej na Caravan Salonu v Německu. Tahle verze je nazývána  Superlight, u které vývojáři dosáhli doložnost 450 kilogramů,” popisuje Vladimír Horký. Zájemci o ní budou muset oželet některé “vychytávky”, jako výměník tepla, troubu či stahovací postel.

Švédové kladou důraz na bezpečnost, ostatně bezpečnostní pásy začali sériově jako první do osobních aut montovat ve Volvu. “I Kabe letos přišlo s novým bezpečnostním blokem s pásy. Rodiče s malými dětmi potěší seriově montované úchyty ISOFIX,” popisuje Horký.

Rodinná firma

Kabe vzniklo již na konci padesátých let minulé století, přesně v roce 1958. Kurt Blomqvist slíbil své ženě dovolenou v karavanu. “Zjistil však, že žádný tehdy prodávaný model nebyl vhodný pro švédské podmínky. A tak se rozhodl postavit si takový sám. Karavan nebyl ještě ani zdaleka dokončený a už o něj projevil zájem soused. Slovo dalo slovo, karavan byl prodán, a Kurt Blomqvist musel začít na svou dovolenou stavět druhý kus, protože přece nezklame svou ženu Na dovolenou se nakonec jelo, ale karavan se dostavoval ještě během dovolené. A tak začal celý příběh naší firmy,” vysvětlil pro All4Camper.

Kabe si udrželo svou nezávislost a nepatří do žádné velké skupiny. První obytné vozy začala švédská firma stavět v roce 1989 a relativně nedávno se pustila i zatím nejmladší linie své produkce: do obytných vestaveb. Letos plánuje vyrobit 2000 přívěsů a obytných aut.