Přeskočit na obsah

Ladná labuť ze Slovinska

Slovinsko není jen zemí krásných hor a průzračných jezer, ale také domovem několika výrobců obytných aut. Firma Bravia se specializuje na vestavby do dodávek, které jsou v posledních letech čím dál populárnější.

Ke stavbě obytných aut vedou různé cesty. Někteří výrobci si prošlapali cestičku od železa, tedy začínali třeba jako karosárny, jiné přivedla do tohoto odvětví práce se dřevem. To je i případ značky Bravia. Slovinská firma vznikla v roce 2005 na základě rodinného podniku vyrábějícího nábytek. Její specialitou jsou vestavby do dodávek. A Slovinci jedou na vítězné vlně.

Prodeje tohoto typu obytňáků totiž rostou: V roce 2018 v Česku vestavby tvořily v registracích nových vozidel 16 %, loni už to bylo 22 % (Zdroj: https://silverontheroad.com/2022/01/14/karavaniste-na-usvitu-roku-2022/). „Ještě před pár lety byly obytné vestavby spíše okrajovou záležitostí, na které se zaměřovalo pár specializovaných výrobců. Teď má téměř každá značka takové auto v nabídce hned v několika variantách,” vysvětluje Vladimír Horký, majitel společnosti Hykro, která značku Bravia exkluzivně na českém trhu zastupuje.

V areálu Hykra v pražských Řeporyjích se teď objevily dvě zbrusu nové vestavby slovinského výrobce. Jde o zástupce modelu Swan 599 na podvozku Peugeot. Jedná se o vozy z rodiny Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper - tedy o dodávky, které si výrobci vůbec nejčastěji vybírají pro vestavby. Důvod? Skříň italsko-francouzských sourozenců nabízí největší vnitřní prostor ze srovnatelných modelů dostupných v Evropě.

Zatímco bílá 599 skrývá motor o výkonu 96 kilowatt, pohonné ústrojí červeného vozu s příplatkovou barvou Ruby Red dává 126 kilowatt, tedy parádních 165 koní. Vnitřní uspořádání je obou strojů je totožné. Vzato od zadních dveří: napříč uložené dvojlůžko s lamelovým roštem. Pod ním cestující najdou nákladní prostor a ti zvídavější nádrž na čistou vodu (s velmi slušným objemem 105 litrů) a také dvě plynové bomby sloužící k topení, vaření a ohřevu vody. Dále do středu vozu designeři situovali oddělenou koupelnu s chemickým WC a kuchyňský kout s lednicí, nad kterou výrobce vytvořil pracovní plochu. Kdo někdy připravoval v obytném autě složitější pokrm, než jsou těstoviny s kečupem, tohle řešení ocení. Každý centimetr, kam si můžete při vaření odložit věci, se počítá. Přední část je “dodávkářská klasika”: dvě otočná kapitánská křesla, stoleček a sezení pro další dva lidi. To vše ve sladěných přírodních barvách.

Pro koho je model Swan 599 určený? Pro aktivní dvojici, která se nemusí bát výpravy do městských ulic - model Swan 599 je dlouhý pouhých šest metrů - ani výjezdu mimo civilizaci, třeba do hor nebo na odlehlejší mořské pobřeží. Na palubě je totiž vše, co potřebujete pro život: koupelna, toaleta, kuchyně, obývák i ložnice. Obě motorizace bez ztráty kytičky zvládnout udržovat české dálniční maximum, tedy rychlost 130 kilometrů v hodině. Navíc se moderní dodávky řídí dost podobně, jako osobní vozy. Za volant Bravie Swan tak můžete zasednout s řidičským oprávněním skupiny B, tedy s “papíry na osobák”. Řidiči, který nejezdí stylem “cihla na plynový pedál” se odmění spotřebou kolem 10 litrů nafty na sto kilometrů.