Přeskočit na obsah

Na toulkách s Alenou Zárybnickou. Známá meteoroložka vydala knihu

Při křtu knihy Alpami na kole II. nechyběl ani obytňák z Hykra. Proč? Protože populární televizní meteoroložka provádí své čtenáře nejhezčími místy Alp. A ideální základnou pro cyklistické a další toulky po horách je v její knize obytný vůz. U každého výletu najdete nejen detailní popis trasy, převýšení či náročnost túry, ale i tipy, jaká místa v okolí navštívit, co ochutnat a kde si odpočinout. A samozřejmě nechybí meteorologické okénko. “Meteorologii máme v rodině, můj tchán je žijící legenda oboru RNDr. Vondráček, který Alenu Zárybnickou považuje za špičkovou odbornici. Proto ji rádi vycházíme vstříc, když potřebuje půjčit obytné auto. Vytvořili jsme si za ta léta přátelský vztah,” říká majitel Hykra Vladimír Horký

Vzpomenete si, kdy jste poprvé viděla v životě obytné auto?

Bylo to na začátku 90. let právě v Alpách. Hned po Revoluci jsem si chtěla udělat radost a vyrazit do velkých hor. Na obytňáky jsme narazili v Kitzbühelu pod Hahnenkammem. Byla to přestavěná dodávka a já jsem do ní nakukovala. Říkala jsem si, že když je vedro, tak mi spaní ve stanu nevadí, ale v případě, že se počasí zhorší, tak jsem jim to tak trochu záviděla.

Teď vyrážíte v obytném autě po stopách své nové knihy. Kde bude první zastávka?

Obrovská výhoda tohoto stylu cestování je, že se člověk může rozhodovat až na poslední chvíli. Vzhledem k vrtkavosti počasí se rozhodnu až opravdu na poslední chvíli. Takže teď neumím odpovědět.

 Ve vaší knize jsou časté narážky na počasí a často zmiňujete, jak měníte trasu podle předpovědi počasí. Jaké používáte při cestách aplikace pro předpověď? Co máte v mobilu?

Patrně vše, co je dostupné. Postahovala jsem si je z studijních důvodů, abych věděla jaké jsou trendy a jakým způsobem vývojáři o zobrazování informací přemýšlejí. Hledám tam inspiraci, co a jak se dá hezky zobrazit a co by pro nás v České televizi mohlo být inspirací, jakou grafiku použít, když chcete zdůraznit nějaký meteorologický jev. A musím uznat, že občas mají vývojáři hodně dobré nápady. Pro praktické okamžité zjištění, jak je, jak bude a jak se počasí bude vyvíjet v dané lokalitě, mám nejraději nějakou variantu pravděpodobnostní předpovědi. Zjednodušeně řečeno: každý jednotlivý model se může mýlit. Takže mi napoví z hlediska pravděpodobnosti, když budu sledovat víc modelů najednou. Jednou z dobrých aplikací, které umožňují jednoduchý pohled na několik numerických modelů pod sebou, je švýcarský Meteoblue. V sekci multimodel nabízí možnost srovnání modelů. Tam vidím, jestli se modely shodují, nebo rozcházejí. Když se shodují, tak je předpověď pravděpodobná, když se rozcházejí, tak tam může být nejistota nebo nějaký trabl.

Kmotrem knihy Alpami na kole II. byl i váš kamarád a špičkový horolezec Marek Holeček, který se právě v těchto dnech v Himalájích a pokouší se zdolat Masherbrum. Vy mu on-line radíte s počasím při plánování výstupů. To zvládnete i během cesty z obytného auta?

Jasně. Mě stačí data a křišťálová koule (smích). Teď vážně. Musím si ráno hodně přivstat, tedy kolem třetí ráno, hodinu se v datech pohrabat a pak jim poslat informace, na které oni čekají. Teď jsme vyřešili nějaké komunikační nesnáze, protože někteří naši operátoři neumožňují příjem SMS z některých satelitních telefonů, což nám dělalo starosti i tentokrát. Ale už jsme to vychytali. Každý den jsme několikrát ve spojení.

Kde se zrodil nápad na vaši poslední knihu? Tedy na průvodce horami pro lidi, kteří rádi sportují a cestují obytňákem.

Není to nápad vymyšlený od stolu, ale to, co já žiju. Když mám pár dní volno, tak vyrazím na hory. V létě na kolo, v zimě na skialpy. Byť jsem čistokrevný Pražák, tak doma jsem v horách. Neumím žít ve městě a potřebuji kontakt s přírodou. Ze svých cest jsem nejprve psala krátké články. Pak se ukázalo, že moje texty vystačí hned na dvě knihy. První popisovala klasické cestování, s bydlením v hotelech, pensionech či na horských chatách. A druhý díl je věnovaný cestám obytným autem. Za mě obytňák dává největší možnou svobodu, protože máte možnost svou destinaci operativně měnit, máte možnost se přizpůsobit počasí.

Mám čtrnáct dní dovolené a obytňák. Kam mám vyrazit? Poraďte mi jako nováčkovi.

Nejprve bych se vás ptala, jestli chcete do hor, nebo k vodě. Pak bych se zeptala, jestli toužíte po samotě, nebo naopak po lidské společnosti. Předpokládám, že když cestujete obytným autem, tak chcete mít pohodu a být někde sám.

Ano, předpokládáte správně. Modelový scénář je “mít pohodu a být sám”.

Kombinovala bych jezera a hory v Alpách. Hledala bych místa ve Švýcarsku, protože Švýcarsko je surově krásné. A začíná se přizpůsobovat v infrastruktuře tomu, že do země míří cestovatelé s obytnými auty. Nebo bych zamířila do Jižního Tyrolska. Cítím se vnitřně monarchistkou. Podle mě Rakousko-Uhersko nemuselo zaniknout a my bychom měli nejvyšší horu Ortler místo Sněžky. Jižní Tyrolsko má italskou lehkost a zároveň rakouskou přesnost, která nám je přeci jen bližší, než rozevlátost jižní Itálie. Mám ráda okolí naší bývalé nejvyšší hory, konkrétně Sulden (Solda). To je konec údolí, kde končí cesta. Sulden nabízí překrásná panoramata. V zimě je skvělé východiště na skialpy. Do stejného místa se dá jet i ze Švýcarska, konkrétně z vesničky, která se jmenuje Santa Maria. Na kole vyšlapete na Stelvio a přes ještě jeden průsmyk se dá sjet k Liviňskému jezeru nebo k jezeru Cancano.

Řídíte si obytňák sama?

Většinou ano. Jezdíme v září na dámskou jízdu s kamarádkami, teď už šestimístné auto zaplníme až po střechu. Vyhovuje mi být ve výpravě chlap. Já si svůj díl odpracuji za volantem a postarám se trasy, ale rozhodně nevařím a neumývám nádobí. Jezdíme po panoramatech. Nejde nám o sportovní výkon, jde nám o to vidět hezké hory. To je můj obecný přístup ke sportu. Pro mě není důležité, zda za den ujedu na kole osmdesát kilometrů s převýšením dva tisíce metrů, nebo jedu jen padesát kilometrů. Mě je to fuk. Já chci něco hezkého vidět. Já chci pohodu a nestydět se kolo tlačit, když to nejede. A tak je postavená i moje poslední kniha.

Dáváte tedy přednost velkým obytňákům, nebo vám víc vyhovují vestavby do dodávek?

Teď cestuji dodávkou. Je to moje první zkušenost, dříve jsme využívali větší auta. Jsem sama zvědavá, jaké má vestavba plusy a mínusy. Zatím se mi zdá, že dodávka je dost dobrá.